Noul Clujeanul: Viata Clujeanului. Mihai Gotiu: “Vom face ce am facut si pana acuma, presa”

by

Primul numar din Viata Clujeanului

Primul numar din Viata Clujeanului

CLUJEANUL s-a tot “inchis” in ultimele luni de 6 – 7 ori. Saptamana trecuta, chiar a fost inchis, pentru ca sefii Publimedia incercau sa le taie sperantele jurnalistilor de acolo ca pot face presa si ca pot merge in concediu in Vama Veche. Din fericire, nu au reusit. Echipa CLUJEANUL a luat atitudine si a scos din ramasitele pe care le mai are un jurnalist in buzunar un ziar Viata CLUJEANULui. Cati dintre voi aveti puterea lor? Cati dintre voi aveti pasiunea lor? Cati dintre voi aveti taria lor de caracter?

Noul produs media este de fapt acelasi, cu o politica editoriala asemanatoare, care se adreseaza unui public care vrea sa ia atitudine, un public cu varste cuprinse intre 14-90 de ani.

Nu este un proiect care sa aduca averi jurnalistilor, ci care sa le permita celor de acolo sa faca ce le place: PRESA. Mihai Gotiu, redactorul-sef al Clujeanul si Viata CLUJEANULui, a explicat intr-un interviu care sunt culisele acestui nou produs media. Unul care s-a nascut in 3-4 zile si despre care cred ca va avea mult mai mult de trait. Este un produs pe care vi-l recomand cu caldura – trebuie doar sa il cumparati de la taraba.

Cititi maine in Viata CLUJEANULui despre soarta zgarie-norilor anuntati la Cluj, dar care au ramas tot pe hartie, despre motivele pentru care s-a inchis Clujeanul, despre teoriile conspiratiei care apar la moartea vedetelor. Cititi povestea unui clujean care va juca in Europa League,  cum se fotografiaza cerul si avioanele, povestea unei clujence a carei credinta a purtat-o 900 kilometri pe jos, intr-un pelerinaj la moastele sfantului Iacob, despre moartea celui care a condus MediaPro in Transilvania, o poveste fascinanta despre Rosia Montana, succesului noului Ice Age 3, si rubricile consacrate ale Clujeanul – frumoasa si Napocel.

Cititi in continuare o discutie cu Mihai Gotiu despre “Viata CLUJEANUL ui” sau CLUJEANUL:

Cu ce va veti ademeni publicul maine dimineata pe tarabe? Ce aduce nou acest produs si ce ramane din vechiul Clujeanul?

Noul produs aduce nou nebunia de a face un ziar cu resurse proprii si cu tot ce inseamna asta.

E necesar sa fii nebun ca sa faci jurnalism in ziua de azi?

Normal ca e necesar sa fii nebun, daca vrei sa faci un anumit tip de jurnalism. Daca vrei sa scrii despre flori, panselute, Gigi Becali si Elena Udrea nu iti trebuie mare lucru,  dar ca sa faci un jurnalism pentru oameni iti trebuie aptitudini.

Cine a format actuala politica editoriala a Clujeanului si cine o formeaza pe cea noua? Considerati ca este nevoie de o schimbare in vechile idei editoriale?

Politica editoriala a inceput din 2000 cu Tolo, Dragos (Stanca), Mihnea (Maruta) si a fost continuata de toti cei care au trecut pe aici, cei care au inteles ca presa se poate face numai in anumite conditii. Jurnalismul adevarat inseamna documentare , iar produsul finit trebuie sa aiba o anumita relevanta pentru public. Ceea ce se intampla cred ca este adaptare, nu schimbare. Sper sa fim tot timpul in concordanta cu ce se schimba in jurul nostru. Se schimba oamenii, se schimba viata si trebuie sa te adaptezi.

Ce vor sa citeasca clujenii in ziare?

Daca stiam ce vor cititorii, aveam un ziar cu 2-300.000 de exemplare vandute . Cititorii vor subiecte despre viata lor, care ii intereseaza, care ii influenteaza, care raspund temerilor,  visurilor, frustrarilor lor.

Ai putea face din orice cititor de-al vostru un subiect?

Fiecare om si fiecare cititor are o anumita experienta care ar putea avea o relevanta si pentru cei din jurul lui, care ar putea sa se concordeze cu o poveste interesanta si pentru altii. Totul este sa gasesti acea clipa care e semnificativa. Ceea ce e relevant pentru ceilalti pentru a face din orice om un subiect.

Care sunt principalele dezavantaje ale vechiului “regim” sub Publimedia si care sunt atuurile pe care le veti avea, acuma ca sunt independenti?

Principalul avantaj e ca nu mai exista nimeni deasupra ta. Nu a fost o problema asta din punct de vedere editorial, ci din punct de vedere al resurselor. Totul depindeau de deciziile pe care le luau ei. Indiferent cat se castiga la Cluj, decizia de distribuire a resurselor le luau dupa bunul lor plac.

Este un dezavantaj ca nu mai va vindeti impreuna cu ProTv Magazin? Erau oameni care cumparau pentru atractivitatea pachetului?

Poate sa fie un dezavantaj, poate un avantaj. Piata de ghiduri tv cazuse in general, majoritatea cotidienelor si-au facut suplimente tv. O sa avem raspuns zilele urmatoare, o sa vedem daca este un avantaj sau un dezavantaj ca ne vindem fara ProTv Magazin. Oricum, “pachetul” e doar cu 50 de bani mai scump.

Care sunt lucrurile pe care le doreati sa le faceti sub vechea conducere si le veti face de abia acuma?

Nu neaparat niste lucruri. Vom face ce am facut si pana acuma, presa. Nu e o schimbare de 100% intre vechiul ziar si cel nou. Oamenii sunt aceiasi, oamenii gandesc la fel. Avem avantajul de a sti ca lucram pentru noi si, doar daca producem ceva ok, la final primim si niste bani si un loc de munca pe termen nelimitat.

Oamenii sunt mai speriati ca lucreaza la noul “Viata clujeanului”?

Nu pot zice ca sunt mai speriati, dar sigur au mai mult entuziasm.

Schimbarile in politica editoriala vor fi majore?

O parte din temele pe care le am avut pana acuma le vom avea si acum: clujeni care fac lucruri deosebite, clujeni care exceleaza pe domeniul lor, clujeni care au trait ceva spectaculos. In “Viata Clujeanului “ vor ramane anchetele, reportajele de pana acuma. Va ramane ca linie editoriala prioritara cea impusa inca de acum doi ani, respectiv spatiul public al Clujului, cu toate transformarile in binele si in rau. Noutatea e ca accentuam, ca linie editoriala, ideea de a lua atitudine.

Trebuie clujenii sa ia mai multa atitudine in viata de zi cu zi?

Nu doar clujenii ar trebui sa ia atitudine si sa faca ceva, in loc sa se planga si sa se vaite cand li s-a intamplat ceva. Ce am facut noi cu numarul asta este un model de atitudine. E singura solutie pentru criza si pentru orice fel de vremuri.

In cate zile ati facut ziarul? Ar fi iesit mai bine daca ati fi avut mai mult timp?

In mai putin de o saptamana; in 3-4 zile efectiv. Sunt convins ca in 5-6 zile faci mai multa treaba. Ar fi extraordinar daca am face un ziar in acest ritm  la acest nivel, am scoate 2-3 ziare. Ar fi ideal ca fiecare numar sa fie mai bun. Sunt saptamani in care pierzi lucrurile pe care vrei sa le spui, in altele pierzi mai putin. Insa acest lucru tine de o teorie a probabilitatilor.

Care vor fi noutatile grafice din ziar?

Nu foarte mari, cateva noutati. Faptul ca am facut-o in cateva zile nu inseamna ca nu am facut-o si bine. Schimbari nu se pot face la fiecare saptamana. O sa mai apara rubrici noi, o sa mai apara elemente grafice noi.

Aveti in plan si lansarea unui site?

Site-ul va fi alta ponire. Energiile sunt pe aces produs, “Viata Clujeanului”.

Nu va este frica sa ajungeti ca alte ziare care s-au deschis si s-au inchis dupa o scurta perioada, gen Informatia, Cluj Expres sau alte exemple?

Nu ne e frica sa ne inchidem, suntem pe piata de 9 ani. De vreo 6 luni deja, m-am plictisit de cate ori am aflat ca ne-am inchis. Intr-o zi se va intampla si asta sau poate nu se va intampla. Nu poti sa zici ca nu se intampla. Anul asta s-a inchis de 6-7 ori Clujeanul.

Incercati sa va schimbati publicul tinta si, daca da, care este principala strategie? Veti face un studiu de piata?

Incercam sa ne marim publicul tinta. Normal ca vom face studii de piata daca este cazul, suntem singurul ziar din Cluj care a facut studii de piata. In general, incercam sa ne atragem in publicul nostru persoane active de la 14 la 90 de ani. Sunt persoane de 90 de ani care sunt mai active decat persoane de 20 de ani.

Banuiesc ca prima etapa este lansarea si o lupta pentru supravietuire. Cand credeti ca veti reusi sa treceti de prima etapa?

Suntem in faza “greu de ucis”, la deschiderea primului numar.

Cat costa in ziua de astazi sa lansezi un produs media nou? Care a fost investitia in noul proiect si cum ganditi strategia pe viitor? Profitul pe care il veti realiza il veti investi in continuare in produsul media sau il veti imparti la o bere in oras?🙂

Investitia in Viata CLUJEANULui e costul de tipar, convorbirile telefonice si munca. La inceput o sa mergem la o bere, cand vom realiza primul profit.

Vrei sa castigi atat de multi bani din acest produs ca sa iti iei un X5?

Nu ma prea pricep la chestiile despre X5,  am renuntat deja la gandul voi fi ministru. Nu sunt detinatorul acestei retete de succes. Eu vreau sa fac atatia bani incat sa imi platesc ratele, incat colegii mei sa mearga in concediu unde vor ei si cand vor ei, iarna sau vara.

Veti incerca sa gasiti in Viata CLUJEANULui un caz similar cu Ridzi? Daca veti gasi, care credeti ca este influenta pe care o veti avea?

Nu stiu daca am putea gasi un caz Ridzi, nu vreau neaparat sa gasim. Insa daca gasim, cu siguranta il vom publica. Ridzi a scapat usor🙂

Ati vazut State of Play, v-a placut, ati scris chiar si editorial. Luptati pentru ca sa ajungeti in momentul in care echipa voastra va contine jurnalisti de genul celora din acest film?

Eu cred ca facem un asemenea gen de jurnalism. E vorba de competenta, iar noi o avem, cu echipa noastra.

Am mai scris despre subiectul Clujeanul  aici.

Au mai scris despre Viata CLUJEANULui:

Andrei

Mihnea Maruta

Claudiu Groza

Dragos Stanca

Vasile Racovitan

Tibi Farcash

Tags: , , ,

3 Responses to “Noul Clujeanul: Viata Clujeanului. Mihai Gotiu: “Vom face ce am facut si pana acuma, presa””

  1. Un nou blogger: Mihai Gotiu « Hriho’s Blog Says:

    […] Am mai scris despre noul proiect Viata Clujeanul, realizat de echipa Clujeanul in frunte cu Mihai Gotiu intr-un interviu cu mai sus numitul aici. […]

  2. La moartea unui nou ziar si iluzia onlineului « Hriho’s Blog Says:

    […] Am mai scris despre acest proiect aici: Noul Clujeanul: Viata Clujeanului. Mihai Gotiu:”Vom face ce am facut si pana acuma, presa&#822… […]

  3. Despre voi « Hriho’s Blog Says:

    […] face calitatea de a fi actionar majoritar la RMGC.  Imi aduc aminte cu nostalgie de proiectul Viata Clujeanului, care s-a nascut in urma disparitiei Clujeanului, care vroia sa se ocupe de oameni. Despre […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: